Velkommen til skoletimen du aldri ville ha droppet ut av! ”Snakk for deg sjøl” er en event om frafall i skolen, en forestilling i grenseland mellom pedagogikk og kunst, der det er ungdommene som får snakke for seg sjøl.
Æ har bestemt meg for å slutte på skolen.
Setninga alle foreldre får skrekken i seg av å høre, som alle lærere hører om og som mange ungdommer plutselig bare MÅ si.
Men hva skjer før man bestemmer seg for å slutte?
For noen tar det bare for lang tid å sminke seg om morgenen. Andre elsker å sove. Noen synes bare skolen er kjedelig. Vi har alle våre grunner.
Snakk for deg sjøl er en event som prøver å finne ut av dette, hvor ungdommen får nettopp snakke for seg sjøl.
Over 700 ungdommer har i løpet av de siste årene deltatt på skriveverksted med Snakk for deg sjøl. Tekstene som ungdommene har skrevet på disse verkstedene vil bli brukt som utgangspunkt for denne eventen.
Med forfatter, pedagog og aktør Rebekka Brox Liabø i spissen, løftes ungdommenes stemmer til en forestilling med fortellinger, forstyrrelser og friminutt. Rebekka har gjort stor suksess med dette et prosjekt om frafall i skolen, og ble før jul tildelt millionstøtte fra GjensidigeStiftelsen for å ta prosjektet videre til flere skoler i landsdelen. Rebekka driver kulturnæringsbedriften Rulleramp som skriver egne tekster for scenen, holder skriveverksted og produserer egne forestillinger, relatert til tekst. Hun har satt opp egne forestillinger på blant annet Hålogaland Teater og har tidligere deltatt på Festspillene som instruktør på skriveverksted.
Kunstnerisk team er Kristina Junttila, Rakel Nystabakk, Linda Nilsen og Rebekka Brox Liabø.
Prosjektet ledes av Snakk for deg sjøl AS ved Rebekka Brox Liabø.
Samarbeidspartnere er Hålogaland Teater, Den Kulturelle Skolesekken, UiT.
Prosjektet er støttet av Gjensidigestiftelsen.
Under Festspillene arrangeres også Snakk for deg sjøl - SkriveKursFilmVerksted les mer om verkstedet her. Følg med på hva ungdommene gjør på bloggen, eller stikk innom Ungdommens Hus å hils på.
#Snakkfordegsjøl er et helhetlig program for hvordan vi kan arbeide med å fremme ungdommens egne stemmer. Arbeidet foregår i grenselandet mellom pedagogikk og kunst. Inneholder skriveverksted, forskning og forestilling.