I årets Festspillutstilling av Máret Ánne Sara i Støperiet er snøskuterbelter montert fra tak til gulv. Materialenes massive forankring i det moderne samfunnet skaper assosiasjoner til noe velkjent og dermed trygt, men samtidig en påtrengende hvisken om noe fremmed og uforenlig.
Kombinasjonen av materialer og formspråket til Sara, skaper en stille brytning. Resultatet er en tilsynelatende harmoni i konstant brytning. Dette brytningsrommet kaller Sara en eksistensiell spagat mellom et ytre liv rotfestet i moderne vestlig industrialitet og kapitalisme i kollisjon med indre logikk rotfestet i samisk filosofi og urfolksvitenskap.
Dette brytningsrommet utforskes ved en performance som bruker urfolksvitenskap som metode. I urfolks vitenskap er det “å være i live” en inkluderende definisjon. Alt blir sett på som å ha energi og sin egen unike intelligens og kreative prosess, ikke bare åpenbare animerte enheter, som planter, dyr og mikroorganismer, men også steiner, fjell, elver og steder. Å bli åpen for den naturlige verden med alle sine sanser, kropp, sinn og ånd, er målet for praktiseringen av urfolks vitenskap. Koreografi og visuelt språk er utarbeidet utfra kroppslig og sanselig, fysisk og metafysiske dialog mellom materialer og mennesket.
Performancen er utviklet i samarbeid med Alexandra Wingate, Anitta Katriinna Suikakri, Anja Saiva Bongo Bjørnstad og Ina Dokmo.