Kunsthistoriker Mathias Danbolt i samtale med Carola Grahn om tankene bak utstillingen.
Hva innebærer det å kuratere samisk eller feministisk? Hvordan kan vi forholde oss til identitetspolitikk og hva ligger bak de kunstneriske valgene i utstillingen?
Mathias Danbolt er førsteamanuensis i kunsthistorie ved Københavns Universitet og arbeider med kunst, performance og museologi fra queere, feministiske og dekoloniale perspektiver. Hans pågående forskningsprosjekter undersøker de nordiske kolonihistoriers effekter og affekter i både historisk og samtidig kunst og visuell kultur.
Carola Grahn er kunstner og årets kurator for Festspillutstillingen. Grahn er sørsamisk og er basert i Malmø. Grahn er utdannet på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm og arbeider tematisk og idébasert, først og fremst med materialisering av tekst, installasjonsstrategier og skulpturelle medium. Hun interesserer seg i maktstrukturer og sosiale konstruksjoner, primært i forhold til etnisitet og kjønn.
Utstillingen er produsert i samarbeid med Kristoffer Dolmen, Direktør Sámi Dáiddaguovddáš (Samisk senter for samtidskunst), Karasjok. Takk til RiddoDuottarMuseat ved direktør Anne May Olli for utlån av gjenstander fra Sámi Dáiddamágasiidna (Samisk kunstmagasin), Karasjok.
Arrangementet er utviklet i samarbeid med forskningsprosjektet "Okta: Kunst og friksjonsfylte felleskap i Sápmi", finansiert av Norsk Kulturråd og Statens Kunstfond, samt finansiering fra Danmarks Frie Forskningsfond.