Dans om statsovergrep og forsoning: Carte Blanche kommer til Festspillene med danseforestillingen «BIRGET; Ways to deal, ways to heal» - et svært aktuelt, lekent - og kritisk - blikk på statens måte å håndtere koloniarven på.
Få med deg ►forsnakk kl 1715 (bibliotekets musikkavdeling).
De siste tiårene har flere vestlige land satt ned kommisjoner for å undersøke historien til minoritetsgrupper utsatt for systematiske statsovergrep. «BIRGET; Ways to deal, ways to heal» er en reaksjon på den norske sannhets- og forsoningskommisjonen, som i juni 2023 skal levere forslag for å forsone samer og nordmenn.
Forestillingen er laget for Carte Blanche av to tidligere festspillkunstnerne, koreografen Elle Sofe Sara og kunstneren Joar Nango. Forestillingen åpnet vårsesongen 2023 på Den Norske Opera & Ballett i Oslo til svært gode kritikker, og spilles på noen utvalgte scener før den kommer til Festspillene i Nord-Norge.
Festspillprofiler samarbeider
- Jeg er svært glad for at vi igjen har Elle Sofe Sara og Joar Nango tilbake på festspillscenen, sier direktør Ragnheiður Skúladóttir i Festspillene i Nord-Norge.
- Elle Sofe Sara var festivalprofil på Festspillene i Nord- Norge i 2020 og 2021.Hun hadde blant annet premiere på forestillingen «Vastadus eana- The answer is land» under Festspillene i 2021, som fortsatt vises på scener verden rundt. Hun står også bak flere prisbelønte kortfilmer, og er nå i gang å lage sin første spillefilm som blir verdens første joikemusikal, sier Skúladóttir.
- Joar Nango er arkitekt og kunstner som praktiserer i grenselandet mellom kunst og arkitektur. Nango var festspillprofil under Festspillene i Nord-Norge i 2018. Hans hovedverk var det nomadiske arkitekturbiblioteket Girjegumpi. Nå skal verket til årets arkitekturbiennale i Venezia. I mellomtiden har han vært hovedutstiller på Festspillene i Bergen og utstilt på det nye Nasjonalmuseet, legger hun til.
Tilstand av mestring
Birget er et samisk uttrykk som beskriver en tilstand av å mestre eller overleve i et miljø i endring. Drevet av birget inviterer Sara, Nango og Carte Blanche publikum til å overvinne berøringsangsten til et tungt og vanskelig tema med en frisk forestilling som stiller spørsmål ved sosiale og politiske grenser, begrensninger og dagens forsoningsklima.
På kroppen
Forestillingsprosessen startet i Guovdageaidnu/Kautokeino, der Carte Blanche danserne opplevde den samiske kulturen, mørketida og den nordlige kulden på kroppen. I møter med den samiske kulturen og menneskene fikk danserne fortalt personlige historier om statlige overgrep – historier som danserne bærer med seg på scenen. Scenografiens materialer og gjenstander ble også samlet på vidda i Finnmark.
Kan deling av traumer og personlige historier skape et empatisk rom som bidrar til å gjenoppbygge vennlige relasjoner med en ansiktsløs stat?
Med denne forestillingen søker Carte Blanche etter å samle, lytte til og bygge en kollektiv bevegelse som gjør forsoningen synlig, ikke bare formalisert.