Hazara-tradisjon, vestlig pop, jazz og Sør-Europeisk melodrama.
Migrasjon har funnet sted så lenge menneskeheten har eksistert. Migrasjon kan utvilsomt skape utfordringer, men er også grunnlaget for innovasjon og utvikling. Musikken er et særdeles godt eksempel på det. Uten det høyst ufrivillige møtet mellom Europa og Afrika i den nye verden for 200 år siden hadde vi ikke hatt verken tango, rock eller hip-hop. Uten møtet mellom den orientalske musikken og Vest-Afrika i det mauriske Spania hadde flamencoen aldri oppstått, og vår europeiske klassiske musikktradisjon kom i likhet med den nordiske folkemusikken vandrende langs Silkeveien (selv om det tok et par tusen år). I dag sørger den digitale revolusjonen for at slike avstander er eliminert.
Men mennesket er ikke et digitalt vesen foreløpig, og migrasjon av mennesker skyldes de samme årsakene som for 2 000 år siden, krig og forfølgelse inkludert. Ghawgha Taban passer godt inn i hele definisjonen, og hennes musikk er en herlig mash-up av Hazara-tradisjon, vestlig pop, jazz og Sør-Europeisk melodrama. Hun har stor stemmeprakt, og man aner at hun har usedvanlig god kontroll med både stemmebånd og pust. Hun er kommet til Harstad som fribymusiker, og det vil utvilsomt føre til musikalsk utvikling. Det er viktig og det er gøy å kunne samle noen rutinerte turné-musikere rundt henne. Alle med lang fartstid og fast tilknytning til Troms og Finnmark, fribyen Harstad inkludert.
- Ghawgha Taban, vokal
- Kalle Moberg, akkordeon
- Fred Glesnes, tenorsaks
- Anders Eriksson, trompet
- Asbjørn Ruud, gitar
- Åsmund Wilter Eriksson, bass
- Hans Petter Vabog, slagverk