En teknologisk multimediaforestilling med samtidsdans og fotografi som byggesteiner, av og med dansekunstneren Oliver Paulsson.
Tre kameraer som fyrer av med forskjellige intervaller. Tråder som løper fra vegg til vegg, og tak til gulv. En skriver spyr ut papir. En ensom utøver beveger seg over rommet i en slags kaotisk men nøye kalkulert lek for å være foran hvert kamera i det sekundet lukkeren utløses. Hver liten bevegelse er overvåket av kameraene og sensorene han har på seg, hver bevegelse har en konsekvens.
Han smelter frivillig sammen med teknologier som farger og former måten han er på i verden. Han har blitt en del av et større maskineri, og er nå ren input. Han er på god vei til å bli det perfekte mennesket
CMOS Retina er en soloforestilling av dansekunstneren og fotografen Oliver Paulsson. Stykket er en hybrid mellom et dansestykke og en fotografisk utstilling. En leken dialog mellom menneske og maskin, det biologiske og det kunstige, det levende og det døde, en dialog som tar utgangspunkt i spørsmål og motsigelser i kunstnerens egne opplevelse av samfunnets teknologisering - en opplevelse av tilværelsen som alt mer kvantifisert og instrumentalisert. Resultatet er en serie koreograferte selvportrett, en dokumentasjon og arkivering av hans prosess som menneske og kunstner. Med disse kan han endelig bevise sin egen eksistens, og dermed er han endelig verdt noe.
Oliver Paulsson er en svensk danser og fotograf bosatt i Oslo. Han er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo med en BA i samtidsdans (2021), og har siden jobbet både i samtidsdansfeltet og i det kommersielle feltet.
Som utøver har han deltatt på bl.a. Bodø Biennale, Stamsund Internasjonale Teaterfestival, Baredans og CODA-festivalen, hvor han har jobbet med kunstnere som Malin Bülow, De Naive & Roza Moshtaghi, Tom Weinberger med flere. Forestillingen CMOS Retina utgjør hans debut som koreograf og hans første egne fullskala prosjekt, og utvikles som en del av hans ungkunstnerstipend på Festspillene i Nord-Norge.
Prosjektet er økonomisk støttet av Festspillene i Nord-Norge, Kulturrådet, Dansens Hus (Koreografilaboratoriet), og Tvibit.
Prøveperioden er støttet av Dansens hus.
Prosjektet ville ikke vært mulig uten Davvi og deres talentutviklingsprogram Uredd. Takk.