Kombinasjonen av materialer og formspråket til Sara, skaper en stille brytning. Resultatet er en tilsynelatende harmoni i konstant brytning. Dette brytningsrommet kaller Sara en eksistensiell spagat mellom et ytre liv rotfestet i moderne vestlig industrialitet og kapitalisme i kollisjon med indre logikk rotfestet i samisk filosofi og urfolksvitenskap.
Dette brytningsrommet utforskes ved en performance som bruker urfolksvitenskap som metode. I urfolks vitenskap er det “å være i live” en inkluderende definisjon. Alt blir sett på som å ha energi og sin egen unike intelligens og kreative prosess, ikke bare åpenbare animerte enheter, som planter, dyr og mikroorganismer, men også steiner, fjell, elver og steder. Å bli åpen for den naturlige verden med alle sine sanser, kropp, sinn og ånd, er målet for praktiseringen av urfolks vitenskap. Koreografi og visuelt språk er utarbeidet utfra kroppslig og sanselig, fysisk og metafysiske dialog mellom materialer og mennesket.
Performancen er utviklet i samarbeid med Alexandra Wingate, Anitta Katriina Suikkari, Anja Saiva Bongo Bjørnstad og Ina Dokmo.
Lydverket er basert på Katarina Barruk og Arnljot Nordviks komposisjoner Vuöbmie, Nasagruvan, Sïlbah, Sådna Jahttá (She Says) Pt. 4 Máddaráhkká samt Ruhttuo Outro av Barruk, Nordvik og Eirik Fjelde i kombinasjon med lydopptak av Máret Ánne Sara, Elin Már Øyen Vister og Kristine Hansen.
Lørdag 21. juni kl 14:00
Åpning av festspillutstillingen med Máret Ánne Sara, Ragnheiður Skúladóttir og et utdrag fra performancen Čitna Báffa