Til Harstad med krigshistorie og forsmak på nytt stykke

Tore Vagn Lid. Foto: Øivind Arvola

Når den anerkjente regissøren, professoren og dramatikeren Tore Vagn Lid kommer til Festspillene med sine forestillinger, er det for å gi en motstemme i samfunnsdiskusjoner for å holde dem åpne og flerstemte. 

Tore Vagn Lid, som også er kunstnerisk leder for Transiteatret-Bergen, er kjent for sine ofte politisk ladde teaterstykker og sin evne til å flette sammen musikk og drama på en måte som berører og provoserer. Han hadde i 2019 urpremiere under Festspillene på forestillingen "Tilstander av unntak" om 22. juli-terrorangrepene. Ingen gikk uberørt fra den forestillingen.  

Samhandling 

I år kommer han med to forestillinger – «Allmenrausch», basert på den største razziaen under andre verdenskrig mot kommunister – og «Triggersystemet», en musikalsk og visuell opptakt til hans splitter nye drama, der vi møter den eksentriske «Avsenderen» som har trukket seg tilbake til et fabel-univers med sine insekter og brevduer. Boken spiller en sentral rolle i forestillingen, hvor publikum, skuespillere og musikere samhandler gjennom lesning fra ulike hjørner av scenen. Dette gjør tilskuerne til aktive deltakere, og skaper en unik bro mellom dem og de sceniske hendelsene.   

Nært forhold 

– Jeg har i flere år hatt et nært og godt forhold til Festspillene i Nord-Norge, ikke minst gjennom samarbeidene med mitt eget kompani, Transiteatret-Bergen, sier Lid, som også var innleder på Festspillenes side-program for profesjonelle kunstnere i fjor.  

Rastløs søken 

–Tore har for lengst bevist at han er en av Norges fremste dramatikere og regissører, sier festspilldirektør Ragnheiður Skúladóttir. En av grunnene til at hun har valgt Lid for festspillprofil er hans kunstneriske utgangspunkt, der kunsten skal utforske ulike tilnærminger til virkeligheten som andre medier ikke kan gi.  

– Kunsten bør være åpen, risikovillig og dristig, og fungere som en motstemme i samfunnsdiskusjoner for å holde dem åpne og flerstemte. Kunsten er et medium som bringer refleksjon, emosjon og konsentrasjon, mener Lid.  

Allsidig kunstner 

Festspilldirektøren trekker også frem Lids mange roller. I tillegg til å være prisbelønt dramatiker på stykkene han har med til Festspillene, har han blant annet nylig hatt ansvaret for kritikerroste «1984?» for Den nationale Scene. I 2016 fikk han Ibsenprisen og Heddapriser for stykket «Vår Ære / Vår Makt». Som regissør har Lid en imponerende portefølje, og har mottatt flere priser for sitt arbeid. "Tilstander av Unntak" har blitt invitert til flere europeiske land og skal på gjestespill i Berlin til høsten.  Lid har også hatt en tett utveksling med akademia gjennom hele sin karriere, og har vært tilknyttet flere universiteter som både professor og gjesteprofessor, inkludert KhiO, NTNU og Goethe Universität i Frankfurt. Hans forskning spenner over dramaturgi, teatervitenskap, sosiologi og politikk, og han har publisert flere akademiske tekster og bøker. I tillegg er Tore Vagn Lid skolert klassisk gitarist og deltar ofte som musiker i sine egne forestillinger. Lid komponerer og arrangerer ofte musikken som blir brukt i sine produksjoner, og hans kunstneriske arbeid reflekterer en dyp forståelse for samspillet mellom ulike kunstformer. 

– Jeg er sikker at hans kunnskap og kunstneriske intelligens vil inspirere andre kunstnere vi jobber med og begeistre vårt publikum, avslutter Skúladóttir.