Det er klart for verdenspremiere på konsertforestilingen ”Anføttes” av festspillprofilene 2016; dansekompaniet Kartellet og lydkunstner Benjamin Mørk.
Benjamin Mørk og Kartellet møttes på Northern Jazz Expo i Bodø og på Festspillene i Nord-Norge i 2015. De ble lykkelig av hverandres arbeid. Før jul ble begge utnevnt som festspillprofiler 2016. Med ”Anføttes” har de nå gått sammen om å lage en konsertforestilling der folkemusikken er elektronika og idrettsleker danses. Musikk som insisterer på å danses til. Som insisterer på å bli lekt med.
Vi kan gjøre et tankeeksperiment. Melodiene og rytmen i folkemusikken gikk aldri av moten, men det er nye instrument som spiller musikken. Trekkspillet ble bytta ut med synth, fela med samples, og munnharpa med laptop. Springar, pols, reinlender og vals danses fortsatt.
Hvordan ser det egentlig ut når en kombinerer jazzpreget elektronika og reinlender? Og hvordan vil musikken oppføre seg når den må forholde seg til ofringsleken sisten, nordnorsk folkedans, baller og andre element fra eldre idrettsleker? Dette vil være scenarioet publikum får sitte midt i: direkte, ærlig, banalt og uten jåleri.
”Anføttes” er et godt gammelt uttrykk om å ligge med føttene mot hverandre, noe man gjør når det er trangt om plassen og to eller flere må dele en seng. I ”Anføttes” er det elektronikaen og folkedansen som kryper i hop.
Dansekompaniet Kartellet fra Troms har satt sitt sterke preg på tradisjonsdans og folkemusikk i Norden med sin karakteristiske, interaktive stil. Akrobatikk, musikalitet, balansekunst og rå kraft er sterke elementer i deres uttrykk. Lydkunstneren Benjamin Mørk, opprinnelig fra Senja, er en av landets mest spennende og nyskapende musikere både innen elektronisk og akustisk musikk. Han er en komponist som spiller på flere spekter og forteller historier med musikken, nesten helt uten ord
Kalottspel står bak konsertforestillingen, i samarbeid med Festspillene i Nord-Norge.
"Anføttes" danner grunnlag for debatten i Kritisk Punkt mandag formiddag på Ludo.