Ordkalotten 2018 arrangeres i november, med temaet BARN.
Når Tor Åge Bringsværd blir spurt om hvorfor han skriver for barn, er svaret hans: Fordi jeg liker å skrive for intelligente mennesker.
I samtalen om litteratur for barn, støter vi ofte på begreper som målgruppe og etikk.
Hva handler målgruppebegrepet om? Er det et nyttig begrep eller tjener det bare til å maskere at barn er like ulike som voksne, med egne erfaringer av godt og vondt?
Finnes det tema som er etisk uansvarlige å presentere for de yngste leserne? Eller handler målgruppe mer om på hvilken måte man behandler et tema?
Vi har invitert forfatterne Hilde Hagerup og Endre Lund Eriksen til å utveksle erfaringer og refleksjoner rundt det å skrive skjønnlitteratur for yngre lesere. Hva motiverer dem til å skrive for barn og unge? Tenker de på samme måte når de skriver litteratur for barn, som når de skriver for voksne? I hvor stor grad blir skjønnlitteratur for barn og unge tatt seriøst som kunstuttrykk?
Endre Lund Eriksen vil lede samtalen.
Endre Lund Eriksen debuterte med Pitbull-Terje går amok i 2002. Siden har han skrevet overveiende for barn og unge, og har også markert seg som filmmanusforfatter. Han har også utgitt to romaner for voksne og er medlem både i Den norske Forfatterforening og Norske Barne- og ungdomsbokforfattere.
Hilde Hagerup debuterte i 1998 med ungdomsromanen Bølgebiter, og har siden gitt ut en lang rekke bøker for barn og unge, både fakta og skjønnlitteratur, i tillegg til manus for film og TV. Hun har også skrevet en roman for voksne, og en bildebok om foreldrerollen og samhandling mellom barn og voksne. Hagerup underviser ved forfatterutdanningen på Norsk Barnebokinstitutt.
Arrangementet er et samarbeid mellom Norsk Forfattersentrum, Ordkalotten Tromsø Internasjonale Litteraturfestival, som i år har BARN som festivaltema, Harstad bibliotek og Festspillene i Nord-Norge.
OBS: i Festspillavisen heter arrangementet: Hvorfor skrive for barn?