På NUK er vi kreative og skaper kunst sammen på tvers av kategorier som samfunnet vanligvis deler oss inn i. Vi gjør alt vi kan for at alle som har lyst til å delta i kreative prosjekter på NUK skal kunne gjøre det – uavhengig av hvem man er eller hva slags erfarings- og ferdighetsnivå man har. Her du informasjon om hvordan vi overordna legger til rette for deltakere som har funksjonsnedsettelse på NUK. Plan for individuell tilrettelegging gjøres i samråd med deltakere, foreldre og ledsagere i forkant av og underveis i NUK-uka.
«Det er veldig stor verdi i at man jobber i sammensatte grupper på NUK. Når sønnen min har vært med på NUK så blir han kjent med andre og noen blir veldig gode venner. De sitter for alltid. Og han snakker om NUK fra han er ferdig til han begynner» - Mor til deltaker
MUSIKK
Tonje leder prosjektet sammen med tre instruktører fra Dissimilis: Bård Bjørke (gitarist, bassist), Christian Svensson (trommis) og Øystein Myrvoll (piano og keys). De har alle lang erfaring som utøvende musikere, men har også masse kunnskap når det kommer til utvikling av tilrettelagte musikktilbud for deltakergrupper med stort funksjonsmangfold. For eksempel vet de hvordan man kan bruke farger istedenfor vanlige noter når man skal lære og spille musikk, og de er også vant til å finne praktiske løsninger på aspekter ved workshopen som kan virke ekskluderende for noen - som f. eks hvordan skrive en låt hvis man ikke kan skrive eller lese? Dissimilis-gutta er med nettopp for å finne løsninger på slike problemstillinger, og vil gjøre dette i samråd med den enkelte deltaker og deres ledsager(e).
FOTO
Silje og Pål Henrik har begge lang erfaring med å legge til rette for at alle skal kunne skape kunst. De har begge ledet et prosjekt på NUK tidligere, og jobber til daglig med å veilede og jobbe med et mangfold av ungdommer og voksne kunstnere. Begge er vant til å finne praktiske løsninger på aspekter ved workshopen som kan virke ekskluderende for noen – som f. eks hvordan man kan jobbe med foto hvis man har en synsnedsettelse eller hvordan man kan utvikle tekster dersom man har manglende skrive- og leseferdigheter. Silje og Pål Henrik vil jobbe med å finne løsninger på slike problemstillinger i samråd med den enkelte deltaker og deres ledsager(e), og kan tilrettelegge opplegget for de fleste!
FILM
Andrea, Fredrik og Malin har alle erfaring med å arbeide pedagogisk med ungdommer og er vant med å tilrettelegge for ulike nivåer av kunnskap og erfaring hos deltakerne. Malin har tidligere arbeidet som produsent for NUK og som pedagog på musikk-leir for ungdommer. Hun har også arbeidet som psykolog med ungdommer. Andrea reiser rundt i Finnmark og Troms og holder filmworkshop på ungdomsskoler, og er vant med å imøtekomme ulike behov og tilrettelegge undervisningen for ulike kropper og erfaringer. Fredrik arbeider som assistent i tjeneste for mennesker med utviklingshemning der sansetrening er en del av hverdagen.
Vi vil jobbe med å følge opp hver enkelt deltager og imøtekomme deres individuelle behov for å ha best mulig forutsetninger for å delta på workshopen. Forutsetninger for opptak av film og lyd vil være tilrettelagt og tilgjengeliggjort for den enkelte deltaker. Andrea, Fredrik og Malin er under hele workshopen fleksible i øyeblikket og kan gjøre spontane tilpasninger for den enkelte etter deltakernes interesser og behov.
DANS
Anette og Solveig jobber begge utforskende med dans og bevegelse. I dette prosjektet vil dansen som skapes ta utgangspunkt i og tilpasses hver enkelt deltakers motorikk. Anette og Solveig kommer til å jobbe en del med oppgaver og øvelser som gjør at de blir kjent med den enkelte deltakers bevegelsesmuligheter og ferdigheter, og vil tilpasse opplegget til den enkelte underveis. I dette prosjektet vil være mindre fokus på verbal dialog og kommunikasjon, og mer fokus på bevegelse og lytting.
DRAG
Katinka og Remi har lang erfaring med å tilpasse dragformen til ulike målgrupper. I dette prosjektet legger vi til rette for at kan du kan forstå ting på din måte, og opplegget tilpasses deltakernes individuelle forutsetninger. For at vi skal kunne gjøre dette er vi avhengig av at deltakerne som trenger støtte har med seg ledsager(e) som kjenner dem godt slik at de kan bistå kunstnerne med å tilpasse opplegget på en god måte.
Hvis du opplever at det er «hull» eller mangler i planen for overordna tilrettelegging eller du har spørsmål som gjelder individuell tilrettelegging – ta kontakt med tine@festspillnn.no.
INFO TIL LEDSAGER
Ledsagerne på NUK er superviktige og alle som jobber på NUK trenger den unike kompetansen de har for å kunne gjøre NUK til et inkluderende sted for alle! Hva er viktig at en ledsager gjør i de kunstneriske prosjektene?
- Tar initiativ til dialog med kunstnere om hvordan dere best kan legge til rette for deltakeren du følger.
- Er løsningsorientert og utforskende, og bistår kunstnerne i å finne frem til gode metoder og fremgangsmåter.
- Stiller kunstnerne spørsmål hvis du og deltaker ikke forstår hva dere skal gjøre.
- Holder deg oppdatert for kunstnernes plan for deltakerne i de kunstneriske prosjektene.
Ledsagere trenger ikke betale deltakeravgift.