En rekke trommer er plassert rundt et sprinkleranlegg i Svalbardparken. Hver tromme er laget av skrapved, regntøystekstiler og lastestropper.
Når de spilles av den mekaniske sprinkleren, danner trommene et lite orkester. Under festivalen kan orkesteret bli ledsaget av regndråper som kontinuerlig redefinerer de rytmer og mønstre som kommer fra verket. Med dette stykket ønsker jeg å aktivere det offentlige rommet i Svalbardparken gjennom lyd og vanning og invitere alle til å bli med!
Niels Nielsen (f.1992 i Danmark) er en designer og visuell kunstner som bor og jobber i Tromsø. Hans verk skapes ofte i dialog med de tilsiktede destinasjonene, og bygger dermed på egenskapene, elementene og arven som allerede finnes på utstillingsstedet. Niels er interessert i undersøkelsen av "hverdagspropaganda" og finner mesteparten av sin konseptuelle forankring ved å fordype seg i ulike informasjonsinfrastrukturer og undre seg over hvordan de påvirker hans tenkning og praksis. Hans verk er ofte sammensatt av flere medier, inkludert webdesign, installasjon, grafikk og lydarbeid.
Niels ble nylig utdannet ved Kunstakademiet i Tromsø med en mastergrad i billedkunst. Han har en bachelorgrad fra Design Academy Eindhoven (Eindhoven, Nederland).
Prosjektet er et av fem stipendprosjekter delt ut av UiT Norges arktiske universitet, som en del av et strategisk samarbeid mellom Festspillene i Nord-Norge og UiT Norges arktiske universitet.
---
Om samarbeidet
- Som eneste institusjon i landsdelen utdanner UiT kunstnere og musikere til et mangfold av roller og arbeidsoppgaver i kulturlivet. Samarbeidet med Festspillene i Nord-Norge er en høyrelevant praksisarena og et viktig kontaktpunkt med det yrkesfeltet studentene våre sikter seg inn mot, men framfor alt en plattform hvor de får vise fram sine egne prosjekter for både festivalpublikum og andre festivalaktører. Stipendordningen har fått god respons blant studentene, og vi ser fram til å videreutvikle samarbeidet med FiNN de kommende årene, sier Solmund Nystabakk visedirektør for utdanning ved UiT.