Festspillene i Nord-Norge ble en festuke for arktisk kultur

Etter en tre dagers opplading med kulturkonferansen Arctic Arts Summit, ble de 53. Festspillene i Nord-Norge akkurat den feiringen av arktisk kunst og kultur som festspilldirektør Maria Utsi ønsket seg. Festspillpublikummet svarte med å overgå billettsalget fra 2016 på 2,4 millioner og har gjennomgående vist stor entusiasme for programmet på årets festival.

Med hele 19 urpremierer, 10 arktiske samarbeidsproduksjoner og 10 egenproduksjoner på årets festival var det i år mange helt nye produksjoner som både var innovative i formen og bidro til å skape nye nettverk innen kunstfeltet. Årets satsing på scenekunst var en ubetinget suksess. GLEMT, Forholdet og Iona mottok strålende kritikker og nær alle forestillingene ble utsolgt. Sammen med årets ungkunstnere i Kviskreklan og Kortslutninger sto det frie scenekunstfeltet sterkt i årets Festspill.

- Vi ønsker å stimulere til nye samarbeid, og jeg er svært fornøyd med hvordan det kunstneriske resultatet ble til slutt. Denne satsingen innebærer større risiko, og det er derfor ekstra gledelig at vi får en så tydelig positiv respons fra publikum og at de er åpne for å la seg bevege, engasjere og provosere, sier en glad Maria Utsi.

Også i år har det vært et rikt utendørsprogram som har engasjert mange. Særlig vil mange huske 11 timers bygging av Tore Hund stasjon på torvet i Harstad, som resulterte i en 15 meter høy, 17 meter lang og 7 meter dyp pappeskebygning. Omkring 350 mennesker var involvert i byggingen, som krevde at minst 30 mennesker var med hver gang stasjonen skulle løftes til neste nivå. I 2 timer hadde Harstad en togstasjon før publikum var med på å rive den ned igjen.

- Det var fantastisk å se norgespremieren av dette prosjektet resultere i en togstasjon på Harstad torv. Jeg er stolt over den kraftanstrengelsen de som engasjerte seg i prosjektet viste, fra bedriftene og de politiske partiene som deltok i workshop i forkant, til publikum som ble med på å realisere prosjektet på torvet, sier Utsi.

Når Festspillene i 2017 med sine 163 arrangement og 872 artister i hovedsak fra de 8 arktiske landene er gjennomført og oppsummert, har det vært ca 26 700 publikummere totalt på årets Festspill. Åpningen i Hameks verftsområde med utenriksminister Børge Brende ble en feiring av kunst og industrihistorie i Harstad, og ca 2500 fikk oppleve storslått dans, slagverk på oljefat, og korsang. Takket være Sparebank1 Nord-Norge var barneprogrammet på årets festival gratis for barn. Nesten alle forestillingene var fullsatte og på enkelte kunne kapasiteten økes for å gi rom for enda flere publikummere. Jazzprogrammet på Sjøbua hadde svært gode besøkstall med flere kvelder utsolgt, og tilsvarende fikk det klassiske programmet på Galleri Nord-Norge både gode anmeldelser og god respons fra publikum. Støyperiet var igjen i bruk i år, og her ble det presentert to helt nye verk – en Verdde Session med Svante Henryson og Captain Credible, og et helt nytt verk av festspillprofil Silje Halstensen, Natten.

Byen fikk merke at vi i år også hadde en scenograf som festspillprofil. Mari Lotherington ga med sine prosjekter både arenaene og byrommet farge og liv, hvor særlig kunstverkene i byrommet fikk mye oppmerksomhet og skapte begeistring. I tillegg skapte prosjektet Street Summit varige kunstverk på både verftsområdet og selve klokketårnet til rådhuset med sterkt politiske budskap. Amfi Bertheus og øvrige sentrumslokaler fikk også nytt innhold med popup designbutikk, marked, utstillinger og forestillinger i ledige butikklokaler.

- Jeg håper vår satsing på sentrum i Harstad kan inspirere kommersielle aktører til å skape nye, varige konsepter som kan gi liv og fokus på sentrum igjen, avslutter Utsi.

Over hundre frivillige har stått på dag og natt med billettsalg, transport, rigg, artistpleie og catering, og sikret fantastiske tilbakemeldinger fra både publikum og artister i løpet av den 8 dager lange festivalen.

Festspillene i Nord-Norge 2016 gikk av stabelen fra 24. juni - 1. juli. Neste års festspill arrangeres fra 23. – 30. juni 2018.