Grenser og tilhørighet gjennom visuell kunst og koreografi

Fra Landmarks I Støperiet. Foto: Landmarks

Den brasilianske kunstneren Bianca Hisse med sterk tilknytning til nord har premiere på stykket «Landmarks» onsdag formiddag. Stykket er en provoserende refleksjon over språkets makt, territoriale kamper og tilhørighet.

Smakebit / arbeidsvisning: Bianca Hisse – «Landmarks»,

Bianca Hisse (f. 1994 i São Paulo, Brasil) har sin utdanning fra Kunstakademiet i Tromsø. Hun er vist i en rekke land, og hennes kunstneriske uttrykk strekker seg fra visuell kunst til koreografi.

Open call

Hun er plukket ut i Festspillenes Open-call-satsing. Det er et samarbeid med Talent Norge og Sparebank1 Nord-Norge, der kunstnere får tildelt midler til kunstneriske utviklingsprosjekter, gjerne med utgangspunkt i nord. Målet med Open Call er å gi kunstnere muligheten til over tid å utvikle nye samarbeid på tvers av sjangre og uttrykk. En mentorordning er også en del av satsingen. Eirún Sigurðardóttir, visuell kunstner og medlem av The Icelandic Love Corporation er Biancas mentor. ILC stillte ut sine verk på Galleri Nord-Norge i Harstad i rammen av No No Fest, Festspillene i Nord-Norge sitt korona festival.  

Visuell Installasjon

Selv sier Hisse at prosjektet har sitt utspring i hennes undersøkelser på hvordan det visuelle språket kan sette i gang en performativ vri på vår forståelse av verden.

Landmarks forvandler Støperiet til en stor installasjon med skulpturer som speiler barrierer, murer, tårn og andre former funnet i grenseområder, immigrasjonskontrollpunkter og militære anlegg.

Kamp og tilhørighet

Fire dansere dukker opp og forsvinner i dette grenselandskapet, smelter sammen med skulpturene og forvandler dem til broer, blokkeringer og tilfluktssteder. Forestillingen tar publikum gjennom en serie forvridde bilder inspirert av militære øvelser, maktdemonstrasjoner, politikontroll, opprør, motstand og kollektiv handling. Landmarks er en provoserende refleksjon over språkets makt, territoriale kamper og tilhørighet.

Taggingstil

Visuelle elementer er laget i samarbeid med Sarah Key, som intervenerer i skulpturene med grafisme inspirert av pixação – en spesiell taggingstil fra Brasil som har slående likheter med runer og norrønt.

Forvandling

- Muligheten til å premiere verket mitt under Festspillene er veldig viktig for meg som nylig etablert artist i Nord-Norge, sier Hisse. Hun flyttet til Tromsø fra Brasil i 2017, og har lett etter de rette arenaene å presentere sine arbeider i.

- Det er flott at Open- Call-ordningen har et langsiktig perspektiv i sine tildelinger. Jeg er sikker på at prosjektet mitt vil få nye dimensjoner og forvandle seg gjennom utvekslingen med min mentor i løpet av disse to årene, sier hun.

Viktig innlegg

Festspilldirektør Ragnheiður Skúladóttir er fornøyd med Hisses prosjekt, og har fulgt hennes utvikling, tanker og kunstneriske valg mot premieren i 2024.
- Bianca Hisses prosjekt er et viktig innlegg inn i samtalen om grenser mellom land og folk, og grenser i form av koder vi følger. Bianca har en tverrfaglig bakgrunn med dans og visuell kunst. Det gir hennes uttrykk en spennende vinkel, og jeg gleder meg til å se hvilke uttrykk og form hennes prosjekt får.

Les mer om Landmarks her.